Københavns Kommunes logo

That's interesting! Om Science friction og VR empatimaskinen

To unge forskere sættes i stævne på tværs af vidensemner og -discipliner, så du kan blive klogere på noget, du ikke på forhånd kunne vide, du ville finde interessant.

That's intersting! er forskning, formidling og fyraftensøl. Den sidste onsdag hver måned i Råhuset sættes to unge forskere stævne på tværs af vidensemner og -discipliner, så du kan blive klogere på noget, du ikke på forhånd kunne vide, du ville finde interessant. De to emner denne onsdag er:

SCIENCE FRICTION: Historier fra grundforskningens verden

Ved Maximilian Zwicker, DTU

Har du nogensinde tænkt over, hvordan en øldåse fremstilles, og hvad friktion under produktionen gør ved dåsen? Vi sender robotter til Mars, dykker til de dybeste områder af havene og udvikler mRNA-vacciner, men hvor meget ved vi egentlig om virkningerne af friktion på produktionsprocessen af en simpel øldåse? Hvor meget videreudviklede vi vores ideer siden Da Vincis? Max vil ikke kun give et svar på disse spørgsmål, men også reflektere over verden af fundamental forskning inden for teknik. Han vil dele indsigt i, hvad fundamental videnskab indenfor engineering betyder, udfordringerne på området, og hvad det betyder for, hvad vi faktisk ved om verden omkring os. 

PÅ GRÆNSERNE AF EMPATIMASKINEN: Om brugen af virtual reality til humanitære formål

Ved Daniel Møller Ølgaard, Lund University

Virtual Reality (VR)-teknologien har spredt sig i løbet af de sidste par år, hvor den ofte er blevet omtalt som en 'empatimaskine' på grund af teknologiens evne til at simulere følelsen af 'at være der'. Af den grund har VR også i stigende grad tiltrukket sig interessen fra humanitære organisationer, fra FN til ICRC, som ser medieteknologien som et værdifuldt værktøj til at engagere vestligt publikum i de menneskelige konsekvenser af fjerne katastrofer. I sit foredrag taler Daniel imod denne optimisme og giver en kritisk analyse af grænserne for virtuel humanitarisme samt de problematiske implikationer, som brugen af VR til humanitære formål kan have. Til det formål trækker han på sin undersøgelse af Dansk Røde Kors VR-oplevelse 'Sense of Home', som er baseret på dybdegående interviews med centrale aktører i udviklingen og formidlingen af VR-oplevelsen samt en auto-etnografisk skildring. af oplevelsen fra forskerens perspektiv.

 

Kontakt

Råhuset

Onkel Dannys Plads 7

1711 København
Del med